Kopenhagen 4.0 - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van jesine - WaarBenJij.nu Kopenhagen 4.0 - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van jesine - WaarBenJij.nu

Kopenhagen 4.0

Blijf op de hoogte en volg jesine

18 Februari 2015 | Denemarken, Kopenhagen

Overal in de stad hangen vandaag de vlaggen halfstok. Dit ivm de schietpartij van afgelopen zaterdag. 's Avonds was er ook een grote bijeenkomst, maar dit wist ik niet. Anders had ik het wel speciaal gevonden om ernaartoe te gaan. Als je dan toch in de stad bent...
Wat verder opvalt is dat je nauwelijks politie op straat ziet.

Na een paar uur lopen was ik inmiddels een soort ijslolly geworden. De wind is ijzig, waardoor het nog kouder aanvoelt dan het daadwerkelijk is. Tijd voor warme chocolade melk met slagroom in het hostel! :-) jammie!

Ervoor gekozen om hier te blijven, om 18.30u zou er gratis eten zijn. Wil wel eens meemaken wat je dan krijgt! Was maar goed dat ik al vroeg aanwezig was, want om half zes zaten de tafels al vol! Het wachten zorgde er wel voor dat je snel contact maakt met de mensen aan tafel. Vooral omdat ik alleen reis, is dit wel prettig.
Het eten zelf was ok, pasta met een saus. Daarna blijven hangen en afgesproken om 's avonds mee te gaan naar een of andere bijeenkomst. Aan onze tafel bleek een stel te zitten die doen aan LARP, oftewel Life Action Role Play. Ben totaal niet bekend met deze wereld, dus erg interessant. Ze spelen scrips na van bijv. Harry Potter of zelfverzonnen verhalen en karakters (improvisatietheater). Hier had ik wel van gehoord, maar dat LARP ook gebruikt wordt in het onderwijs was nieuw voor mij. In Denemarken schijnen zelfs 2 scholen te zijn waar onderwijs gegeven wordt dmv het gebruik van LARP, erg bijzonder.

De volgende dag afgesproken om met Oreo (is niet haar echte naam) de Free Walking Tour te gaan doen. We hebben elkaar gisteren bij het eten ontmoet.
De tour duurde zo'n 3 uur waarin we veel hebben gezien, zoals het stadhuis, Amalienborg (koninklijk paleis), Nyhaven etc. Onderweg ook wat Deense woorden opgepikt. Deens is een vreemde taal. Bijv. het woord Stroget (O met een streep erdoor) wordt uitgesproken als Streul....bijzonder...

Slut = einde
Gift = gif of huwelijk
Fart = snelheid

De tour wordt in het Engels gedaan, dus dan zijn deze woorden best grappig.

Omdat we de Kleine Zeemeermin nog niet hadden gezien zijn we hier naartoe gelopen. Is eigenlijk de wandeling niet waard, nogal een tegenvaller. Maar goed je moet haar wel gezien hebben in Kopenhagen.

Na de wandeling zijn Oreo en ik naar het Nationaal Museum gegaan waar we wat hebben opgestoken over de Deense Prehistorie/Middeleeuwen/Renaissance. (Vraag me er nu niet meer naar, ik ben het alweer vergeten... ;-))

En ook vandaag maar waren we op tijd voor het gratis eten in het hostel. Weer met andere mensen kennis gemaakt. Best leuk om binnen 24u mensen te leren kennen uit oa. Griekenland, Frankrijk, Amerika, Canada, Mexico, Letland, Argentinië. Lekker internationaal!
Deze keer schafte de pot rijst met een soortgelijk prutje als gisteren....morgen ga ik iets ander eten!

's Avonds gebruik gemaakt van Happy Hour in het hostel. Alle bier en cider twee voor de prijs van een! Goede deal aangezien je voor 1 biertje of cider 5 euro betaald...;-)

Hierna naar een café gegaan in de hoek. Het zou hier gezellig en goedkoper moeten zijn. Helaas was het even duur plus mocht er binnen gerookt worden en werd er niet echt leuke muziek gespeeld....maar weer terug naar het wel gezellige hostel!
Het goedkoopste om de kaart waren 6shotjes. Is een verrassing wat voor shotje je krijgt, maar het was dropshot! Ik was de enige die het lekker vond... Ook de enige Nederlander aan tafel...Gezichtje met uitgestoken tong en knipoog

De volgende ochtend weer goed gebruik gemaakt het het ontbijtbuffet van het hostel. Ik kan hier best aan wennen!
Buiten scheen ook voor het eerst de zon! Maakt de dag gelijk een stuk gezelliger!

Met Oreo weer de stad ingegaan. Bij een of andere kerk hing er een heerlijke alcohollucht binnen. Bleken er een stel zwervers op de kerkbanken te liggen...een mevrouw van de kerk deed meerdere pogingen om ze te laten vertrekken, maar echt heel erg aanwezig waren de heren niet...

Vanuit de Round Tower hebben we een mooi uitzicht gehad over Kopenhagen. Daarna door een park gelopen en Rosenborg Castle gezien.

's Middags hebben we een andere Walking Tour gedaan naar Christianshaven. De wandeling eindigde in Christiania.
Dit is een zelfverklaarde vrijstad binnen in Kopenhagen, gesticht in de jaren 70 door een groep hippies. Er wordt hier softdrugs verkocht, niet echt legaal, maar het wordt soort van gedoogd. Al doet de politie regelmatig invallen.
Ze hebben ook een aantal regels: niet rennen (anders denkt men
dat er een politie-inval is), geen foto's maken en geen harddrugs.
In het verleden hebben ze met het laatste veel problemen gehad en daar willen ze niet naar terug.
Al met al zeker een bezoek waard, het is een bijzondere gemeenschap. Je moet wel de wietlucht op de koop toenemen... ;-)

's Avonds niks bijzonders meer gedaan, me maar eens verdiept in een boek.

Woensdag laatste ontbijt in het hostel samen met Oreo en Hugo, we zouden allemaal vandaag vertrekken.
Zelf nog een rondje stad gedaan. The National Gallerie bekeken. Veel moderne kunst, heb ik niet echt iets mee, maar gelukkig kwam ik ook nog een Rembrandt tegen in de vorm van Michiel de Ruyter. (Film is trouwens een aanrader!) Hing opvallend veel Nederlandse kunst uit 1500-1700.

Daarna doorgelopen naar het Kastellet, een vestingwerk. Niet echt super boeiend, maar je kunt er lekker wandelen. En dat had ik de afgelopen dagen nog niet gedaan hahaha!
Ineens kwam ik uit bij Amalienborg waar net de wisseling van wacht ging beginnen.
Dus dat ook nog even meegepikt.

Hierna was het tijd om mijn bagage op te halen bij het hostel en naar het station te gaan voor mijn volgende stop: Malmo!

  • 01 Maart 2015 - 07:49

    Stefanie:

    Ha ha,
    Weer gratis eten en rondleidingen..... Smiley met een knipoog en uitgestoken tong!

  • 03 Maart 2015 - 12:03

    Remi:

    Nou dat klinkt goed dat Kopenhagen...moet er ook maar eens een kijkje gaan nemen. Veel plezier in Malmo


    Groetjes
    Remi en Fernando

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jesine

Actief sinds 12 Nov. 2011
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 28343

Voorgaande reizen:

09 Maart 2016 - 30 Maart 2016

Ghana

16 Februari 2015 - 19 Maart 2015

Scandinavië 2015

12 November 2011 - 25 November 2011

Mali-reis

Landen bezocht: