Abisko 9-10 maart 2015 - Reisverslag uit Abisko, Zweden van jesine - WaarBenJij.nu Abisko 9-10 maart 2015 - Reisverslag uit Abisko, Zweden van jesine - WaarBenJij.nu

Abisko 9-10 maart 2015

Blijf op de hoogte en volg jesine

09 Maart 2015 | Zweden, Abisko

Abisko 9-10 maart 2015

Nadat ik vannacht een aantal keer wakker ben geworden ging mijn wekker alweer om 05.40u...alleen mijn gezicht was wat fris geweest, maar dat is juist wel lekker.

Mijn kleding was inderdaad niet bevroren, dus het was niet zo erg om ze aan te doen. In het hoofdgebouw me wat geprobeerd op te frissen. De nachtwacht was al bezig met het ontbijt klaarzetten voor mij. Dit deed hij anders nooit dus hij hoopte maar dat het goed was. Zo moeilijk ben ik helemaal niet, een broodje en wat kaas of worst is wel voldoende. ;-)

6.15u ben ik maar gaan lopen naar het busstation. Het is met bagage denk ik zo'n 15-20 minuten lopen. Er was nog aangeboden om een taxi voor me te bellen, maar dat had me onzin geleken...alhoewel op dit moment...
Ineens was daar Tonni, de nachtwacht! Zijn dienst zat erop en hij ging weer naar huis. Hij bood aan om met mijn koffer te lopen, nou daar zeg ik geen nee tegen! :-)
Zo werd het toch nog een makkelijke wandeltocht voor mij, en ook gezelliger!

De buschauffeur vroeg gelijk waar ik vandaan kwam, wel nadat hij me eerst in het Fins had aangesproken. Toen hij erachter was dat ik uit Nederland kwam, ging hij ineens helemaal los met verhalen en vragen! Eerste wat hij zich afvroeg was waarom Nederlanders zo goed zijn in schaatsen, hahaha! Ze vonden het erg grappig dat ik ook een aantal van hun schaatsers wist te benoemen. Is mijn sportkennis toch nog ergens goed voor! ;-)
Even later had hij het over dat Finnen zo graag koffie drinken. En dat hij tegen Nederlandse vrienden had gezegd dat hij ook in Nederland graag eens koffie wilde drinken in een coffeeshop....hij had niet geweten dat in Nederland met coffeeshop iets anders wordt bedoeld... Hahaha

Was best jammer dat ik er na een half uurtje weer uit moest in Haparanda om weer de bus naar Lulea te pakken. Deze bus zou veder gaan naar het noorden van Finland en de buschauffeur wilde graag verder kletsen over Nederland. Maar helaas pindakaas, mijn reis ligt vast. Ik ga weer terug naar Zweden, al is het maar voor een dagje....
Horloge kon ook weer een uur terug, nu is het alweer 6.50u. Veel te vroeg!

Een vrij lange busrit weer terug naar Lulea, waar ik nog een uur moest wachten op de trein naar Abisko. In de trein zat iemand anders op mijn gereserveerde plaats. Ben ergens anders gaan zitten, maar even later kwamen er weer mensen die op die plaats wilde zitten. Toch maar mijn eigen plaats geclaimd, volgens mij gaat deze trein heel vol worden! En dat was even later ook het geval, alles was bezet! Drukdrukdruk hier boven de poolcirkel.

Toen we de poolcirkel passeerden werd dit omgeroepen. Ik had begrepen dat er een monument oid te zien was, maar helaas was het heel hard aan het sneeuwen, dus niks te zien! :-(

Om bij vijven was ik dan in Abisko (Turiststation)! Dit ligt in Noord-Zweden bij de Noorse grens. Het staat bekend om de zuivere lucht en dat je het Noorderlicht er heel goed zou moeten zien! Ik hoop zo dat het vanavond gaat lukken, het is bijna mijn laatste kans!
Er ligt hier ook heel veel sneeuw! :-)

Ik was super moe en had geen zin meer om naar het dorp te lopen om eten te kopen, dus maar in het restaurant een zeer overgeprijsde risotto gegeten...
Na het eten op m'n kamer gehangen en de KP-scores voor het noorderlicht in de gaten gehouden. En ineens was hij boven de twee! Volgens de mensen van de receptie zou je bij het meer het beste zicht moeten hebben. Je bent daar ver weg van de lichten van het hotel/hostel. Dus ik op weg. Was blij dat ik mijn zaklamp bij me had, want je zag niks! Op goed geluk maar een pad genomen wat naar beneden leek te lopen waar het meer ongeveer moest zijn. Was nog best een aardig stukje lopen...in het donker...door de sneeuw...tussen de bomen door....helemaal alleen...je zou er bijna een horrorverhaal bij kunnen bedenken! Hahahaha!

Eenmaal aangekomen bij het meer was het helemaal dichtgetrokken en begon het flink te sneeuwen! En dat zijn niet de juiste condities om het noorderlicht te zien...balen!
Maar weer teruggelopen richting het hostel....erg jammer!
Voor de deur bij het hostel draai ik me nog een keer om, en kijk in de lucht...zie ik ineens toch groen! Het was niet zoals je op plaatjes ed ziet, maar het was wel weer duidelijker dan gisteren in Kemi! Nog even mijn kamergenoot en wat andere mensen die binnen waren gewaarschuwd. Toen was het een kwestie van blijven kijken...elke keer leek het weg te gaan en dan kwam het ineens weer tevoorschijn. Heel bijzonder! Wel jammer dat het niet felgroen was. Een aantal mensen waren ook foto's aan het nemen. Heb ik ook geprobeerd, maar daarop zag je alleen maar zwart...
Bij een jongen stond ik zelf er ook op en je zag het licht veel groener en feller op de foto! Gelijk emailadressen uitgewisseld want die foto's wil ik zeker weten hebben! Vind het vooral leuk dat ik er zelf ook opsta! Nu maar hopen dat hij ze ook daadwerkelijk opstuurt...duimen! :-)

Na een tijdje Mijn bed maar weer opgezocht want morgen wil ik voordat ik de trein pak nog wel wat van Abisko zelf zien.

Volgende ochtend begon met een koude douche...dat is wel een hele ruwe manier van wakker worden! Volgens mijn Vlaamse kamergenoot kwam dat wel voor...daarna wel lekker ontbeten, alles zeer organisch aldus de kaartjes...

Op een stukje lopen van het hostel is er een stoeltjeslift die de berg Nulja opgaat. Dat leek me wel leuk om te doen! Aangekomen bij het begon klonk er ineens een flinke knal...bleken ze op de berg bezig te zijn met dynamiet. Het had de afgelopen avond en nacht zo gesneeuwd dat het nog maar de vraag was of het veilig zou zijn om de berg op te gaan. Toch maar kwartiertje afgewacht, en toen ging de lift alsnog in werking.
(Ik had eigenlijk gisteravond ook de berg op willen gaan, maar doe tour bleek ze zijn afgelast ivm de sneeuwstorm. Ben ik blij dat ik die niet van tevoren gepland heb, want je schijnt je geld niet terug te krijgen!)

Best leuk om de eerste te zijn die de berg opgaat! Boven maar even gevraagd of het veilig was om verder naar boven te lopen. Er was geen pad, maar als ik recht omhoog liep moest het kunnen, ik zou alleen wel veel sneeuw kunnen tegenkomen...en dat heb ik geweten hahaha Om de zoveel stappen zakte ik tot mijn knieën weg in de sneeuw! Best vermoeiend lopen, heb de top dan ook niet gehaald. Maar het uitzicht was geweldig! Je kon de hele vallei zien en de lucht brak ook al wat open, dus er kwam ook een zonnetje bij. Heerlijk! :-)
Lekker even van het uitzicht kunnen genieten, helemaal alleen, heel bijzonder. Er waren geen andere mensen die omhoog gingen, iedereen ging skiënd of langlaufend weer gelijk naar beneden.

De weg terug zoveel mogelijk mijn eigen spoor gevolgd, wist ik iig hoe diep ik zou wegzakken! En als enige de lift naar beneden gepakt.

Naast het station moesten er wat Sami huisjes te bezichtigen zijn. Dit viel nogal tegen. Het was ondergesneeuwd en er stond niet duidelijk aangegeven waar je naar stond te kijken. Beetje jammer.

En toen was het weer tijd om mijn bagage te halen en weer op de trein te stappen, op naar mijn volgende bestemming!



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jesine

Actief sinds 12 Nov. 2011
Verslag gelezen: 80
Totaal aantal bezoekers 28323

Voorgaande reizen:

09 Maart 2016 - 30 Maart 2016

Ghana

16 Februari 2015 - 19 Maart 2015

Scandinavië 2015

12 November 2011 - 25 November 2011

Mali-reis

Landen bezocht: