Bergen 17-19 maart 2015 - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van jesine - WaarBenJij.nu Bergen 17-19 maart 2015 - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van jesine - WaarBenJij.nu

Bergen 17-19 maart 2015

Blijf op de hoogte en volg jesine

19 Maart 2015 | Noorwegen, Bergen

Bergen 17-19 maart

Na een mooie treinreis aangekomen in Bergen! Helaas wel de laatste stop van mijn reis... :-(

In de trein had ik helaas geen internet. Was deze keer eigenlijk wel van belang geweest aangezien ik op een email zat te wachten van mij hostel. Ik slaap in Bergen in een sel-service hostel zonder receptie oid. Via de mail zou ik de oa de informatie ontvangen hoe ik naar binnen zou moeten komen....wel belangrijk dus.

Nu dus maar op goed geluk naar het hostel gegaan, in de hoop dat ik daar buiten wel kon inloggen op de wifi om mijn mail te checken. Van buiten ziet het hostel er bijna uit als een soort container...bijzonder...
Naast de deur zit inderdaad een deurcode. Gelukkig lukte het me toch om mijn mail te bekijken, ondanks de slecht ontvangst. En toen kon ik gelukkig naar binnen!

In mijn kamer waren nog twee net gearriveerde meiden. Zij hadden hetzelfde probleem gehad alleen konden ze niet op het wifi-netwerk buiten. Dus hadden ze het telefoonnummer gebeld wat op de buitendeur stond.
We konden er niet over uit hoe vreemd dit toch allemaal was. Maar ook dat de code wel erg simpel was en dat eigenlijk iedereen zomaar naar binnen zou kunnen lopen...dat laat je je bagage toch wel met een ander gevoel achter! Zag later dat er een camera in de keuken hing, dus mogen hopen dat dit de 'beveiliging' is...;-)

Een van de meiden, Alisa, wilde me wel even rondleiden door Bergen (ze woont in de buurt), dus samen op pad gegaan. Gelijk een rondje Bryggen gedaan. Dat is toch wel het mooiste gedeelte met de gekleurde huizen. In de haven ligt ook een heel mooi groot zeilschip. Lijkt me geweldig om hiermee de zee op te gaan! Ondanks dat ik niet kan zeilen... :-)

In het hostel gekletst met de andere 'gasten'. Omdat de ruimte in het hostel zo klein is, lijk je al gauw een soort kleine familie met elkaar, heel apart.
's Avonds nog met Francesca wat gaan drinken. Ze is Italiaanse, maar ziet er uit als een Ierse en spreekt ook met een giga Ierse tongval, te grappig!
Het was de bedoeling dat we nog een poging gingen wagen om het Noorderlicht te zien, maar helaas was het te bewolkt en te licht. Dan hadden we echt ver uit de stad moeten gaan, wat lastig is zonder vervoer. Maar goed, we hebben maar een bar opgezocht im een drankje te doen. Blijken we in een Ierse pub uit te komen en is het vandaag Saint Patrick's Day. Iedereen was in het groen en overal Ierse vlaggen en dronken...het feest wordt nogal uitbundig gevierd... (niet door mij hoor;-) )

Mijn laatste hele dag ben ik begonnen bij de Tourist Info. Ik wilde wel een Bergen Card om zo gratis wat musea enzo te bekijken.
Als eerste naar het Bryggens Museum gegaan. Hier kun je van alles te weten komen over hoe Bergen/Bryggen er eeuwen geleden uit zag en hoe de mensen leefden. Ook was er een expositie over runen. Snap niet hoe ze dat hebben kunnen ontcijferen, want voor mij lijken ze allemaal op elkaar!

Doorgelopen naar Bergenhus Castle. Hier zouden een paar dingen te bezichtigen zijn, maar helaas alleen in de zomer. Nu kon je alleen wat rondlopen, jammer.

Dan maar de funiculaire/Fløibanen genomen de heuvel op. Het is ook erg mooi weer op het moment, dus hopelijk is het uitzicht goed.
En nu had ik dus wel geluk! Het zonnetje schijnt heerlijk, schijnt niet echt bij Bergen te horen, maar ik geniet! Lekker wat vitamine d opgedaan en nog wat rondgelopen.

Weer beneden het Lepra-museum opgezocht. Maar ook deze is alleen in de zomer geopend...dan naar het Kode-museum. Veel Noorse kunst gezien.
Om 15u stond ik voor het historisch museum, ging het om 15u dicht...net als het maritiem museum wat ernaast ligt. Zeker winteropening, alleen tussen 10-15 of 11-15u open...wel kort hoor! Volgens mij heb ik die Bergen Card een beetje voor niks gekocht. Hadden ze wel mogen zeggen dat veel dingen dicht zijn in de winter!
Maar goed had eigenlijk ook wel weer genoeg gezien voor vandaag.

's Avonds weer met Francesca een drankje gedaan bij de minibar naast het hostel.

Mijn laatste ochtend ben ik toch nog naar het historisch museum gegaan. Ze hadden er oa een tentoonstelling over de Vikingen en dat vond ik wel interessant. Heel wat geleerd over hoe ze leefden ed ;-)

Na wat laatste souvenirs gekocht te hebben was het dan toch echt tijd om de bus te pakken naar het vliegveld....iets waar ik echt geen zin in had! Heb zo'n geweldige tijd gehad en wil helemaal niet naar huis!
Maar ja aan alles komt een einde ... :-(

En dit was dan ook het einde van mijn reisverslag door Scandinavië. Ik ben inmiddels als weer een paar dagen thuis en ga morgen nog een weekje naar Roemenië...
Het reizen gaat dus gewoon door, al zal ik er geen verslag van maken. ;-)

Bedankt voor het lezen en de reacties! :-)

Xx jesine









Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jesine

Actief sinds 12 Nov. 2011
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 28353

Voorgaande reizen:

09 Maart 2016 - 30 Maart 2016

Ghana

16 Februari 2015 - 19 Maart 2015

Scandinavië 2015

12 November 2011 - 25 November 2011

Mali-reis

Landen bezocht: