Dag 8 - 10 - Reisverslag uit Kita, Mali van jesine - WaarBenJij.nu Dag 8 - 10 - Reisverslag uit Kita, Mali van jesine - WaarBenJij.nu

Dag 8 - 10

Door: jesine

Blijf op de hoogte en volg jesine

22 November 2011 | Mali, Kita

Zaterdag zijn we weer op stofjesjacht geweest. Eenmaal bij het naaiatelier aangekomen, bleek de stofjesmevrouw ons ene stofje niet meegegeven te hebben...Erg pissig natuurlijk, dus we zijn teruggegaan...en natuurlijk was ze er net vandoor!!! Grrrrr wat gemeen! Dat word dus morgen vechten!!!Hahahah!

's Avonds was er een grote happening bij de katholieke kerk. Eenmaal per jaar komen alle katholieken vanuit heel Mali naar Kita om samen Maria te eren. Vanavond was er eerst een wandeling met kaarsen, wat erg indrukwekkend was. Je moet je voorstellen zo'n 20.000 mensen (kunnen er ook 40.000 geweest zijn...) die al zingend rustig lopen naar de Zwarte Madonna zo'n 3km verderop. Langs de kant zaten ook mensen alles te bekijken en alles ging in stilte.
Bij de Zwarte Madonna werd er een kerkdienst gehouden in het Bambara. Je raad het al, niet te volgen voor ons..Dus daar zaten we dan op een houten bankje en het duurde maar voort...Na 2u konden we niet meer zitten, rug en billen deden zeer!
Toch maar even gevraagd aan onze begeleider of we wel zomaar weg konden gaan, maar gelukkig geen probleem!
We zijn toen nog even langs Harouna gegaan om wat te drinken. Helaas bleek zijn idee van een drankje doen, 'gezellig' tv kijken naar een slechte film...daar zaten we nou niet echt op te wachten...Moe en rugpijn, dus echt lang zijn we niet gebleven. Tot groot verdriet van Harouna, die in Inge zijn volgende vrouw ziet...;-)
Thuis aangekomen wilde hij haar meenemen naar een donker plekje, maar helaas pindakaas zei ze toch echt 'Nee!'

Zondag was 'uitslaapdag', wat betekent vanaf uur of half 6 tussen slaap en wakker inzitten...Maar we hebben het 'Donidoni' gedaan, lekker rustig aan. (ook omdat ik me niet zo lekker voelde...:-()

's Middags zijn we met Safi en Adama naar het internetcafe gegaan om met Conny te skypen. Ze vonden het erg leuk en waren ook echt tegen haar aan het praten. Helaas konden we zelf geen webcam gebruiken...

's Avonds gingen we weer 'op stap' met Harouna. En weer waten we ergens waar mannen tv aan het kijken waren...leuk! (not!)Na een tijdje zeiden we dat we het saai vonden, dus toen nam hij ons mee naar een betere gelegenheid...
Le Chat Rouge: een beetje een louche tent waar we alweer allemaal naar een tv aan het kijken waren...het uigaansleven hier is top...Na 1 drankje zijn we er weer vandoor gegaan. Thuis aangekomen lag iedereen al te slapen. Na een paar keer roepen kwam Mami met een slaperig hoofd om ons binnen te laten.

Vanmorgen (ma) zijn we langs de dovenschool geweest. Het was een onaangekondigd bezoek, maar we werden heel spontaan ontvangen!
ze vonden het erg leuk om ons te zien en te weten wie we waren ed. Ook de potloden, kleurboek en papier waren erg welkom. Even later kwam Draman ook aanlopen, de directeur. Hij liet ons een waterkraan zien die blijkbaar nog niet heel lang geleden is aangelegd. We moesten vele foto's maken in diverse samenstellingen.

Daarna hebben we maar weer siesta gehouden met een kinderschare op ons bed....het weer maakt je een stuk slomer. Maar echt veel rust krijg je nou ook weer niet!

Ineens had Mami onze Afrikaanse kleren al gehaald bij het atelier! Natuurlijk gelijk aangedaan en aan iedereen laten zien. Nu zijn we echte 'Farafi' (zwarten)!!!!

's Middags hebben we weer pannenkoeken gebakken. Dit keer met een betere pan, maar we waren wel weer 2,5 uur bezig...pffff vermoeiend hoor!

Wij dachten, we laten ze lekker de pannenkoeken opeten en wij gaan ervandoor. Maar bij thuiskomst (paar uur later) bleken ze nog niks ervan gegeten te hebben...ze wilden op ons wachten...

Na het eten zaten we met een heel stel in de woonkamer en het leek wel een huishouden van Jan Steen:
Op de ene bank zit Lassi zijn huiswerk te maken, ik om hem te 'helpen' (het was Duits), Kamza ligt te slapen, Mama ligt bij Adama op schoot te slapen, op de grond zitten Safi en Sogona hun voeten te bewerken met Henna, op de andere bank zitten Harouna, Inge en Babassa, en daartussendoor rennen Batoma en andere Mama elkaar achterna om elkaar te slaan....en dan staat de radio ook hard aan met Tracy Chapman muziek.....welkom in ons gastgezin!!!! CHAOS!

Laura kwam ook nog even langs. We hadden haar een aantal dagen niet gezien omdat ze ziek is geweest. Omdat dit haar laatste avond in Kita was tijdens ons verblijf zijn we nog even wat gaan drinken bij Hotel Relais. Was wel weer even lekker om in alle rust te kunnen praten..;-)

Op een gegeven moment heeft Laura Inge 'uitgehuwelijkt' aan een of andere man. Wat begon als een grapje bleek door die man wel heel serieus genomen te worden...we mochten alles vragen en hij vond alles prima, zoals in NL het huishouden doen en voor de kinderen zorgen.
Het kostte nogal wat moeite om hem op een nette manier af te wimpelen, wat ook niet gelukt is. Hij denkt dat we hem gaan bellen en dat volgend jaar de bruiloft is..;) (zijn 1e voorstel om de bruiloft morgen te houden hebben we gelukkig kunnen uitstellen...)

• 22 November 2011 - 07:15

Hanneke:

Word steeds nieuwsgieriger naar de verhalen met alles wat niet op het blog paste! Wat gaaf om het allemaal te lezen. Het Malivirus heeft jullie wel te pakken.
    Leuk ook dat het lukt om foto's te plaatsen. Geweldig om de hele familie Sisoko terug te zien. Veel groeten aan Adama, Safi en de rest van de familie!

• 22 November 2011 - 21:45

Conny:

Waterkraan is dus van de gift van de gemeente Voorschoten (je weet wel van de kerstkaarten) betaald. Wat zal Drahmane trots zijn. Goede reis terug naar Bamako. Gedraag je op de Ambassade! (opdracht van je voorzitter)
    Leuke bogolan avond gehad. Groeten van mevr. Brantjes.