Laatste dag Mali - Reisverslag uit Bamako, Mali van jesine - WaarBenJij.nu Laatste dag Mali - Reisverslag uit Bamako, Mali van jesine - WaarBenJij.nu

Laatste dag Mali

Door: jesine

Blijf op de hoogte en volg jesine

27 November 2011 | Mali, Bamako

Na een lekker ontbijtje van Rokia en het uitproberen van de schommelstoel, was het tijd om naar de ambassade te gaan. We hadden een afspraak met de Nederlandse ambassadeur om te vertellen over de Jumelage en de uitwisseling.
Op zoek naar een taxi, komen we uit bij de meest aftandse auto die je kunt hebben...Dat die dingen uberhaupt de weg nog opmogen!
Maar we zijn netjes afgezet en toen was het wachten op de ambassade.

Het gesprek met de ambassadeur was goed, hij was erg geinteresseerd in de Jumelage en alles. Wel konden we merken dat hij erg nieuw was in Mali (pas 2 mnd), dus hij moest zichzelf nog echt inlezen in alles over het land. En ineens kwam er een telefoontje en was het gesprek klaar...(misschien was er toen net bekend geworden dat er een NL-er was ontvoerd??? Je weet het niet?!)

En op de terugweg weer even het weblog bijwerken, wat natuurlijk erg belangrijk is! :-)
Onze lunch was ook top! Cola, pringles en een Mars...alleen had de Mars een beetje een vieze smaak en was erg zacht. Na 1 hap toch maar even op de houdbaarheiddatum gekeken...over de datum! Lekker Afrikaans!

Om 15.30u werden we door Johan opgehaald om naar de Marche Artisane te gaan. Dit is een toeristische markt, waar ze alles verkopen op het gebied van souvenirs.
Dus er zijn beeldjes, kettingen, armbandjes ed gekocht. Daarnaast waren we ook op zoek naar een N'goni, een muziekinstrument, voor iemand in NL. Lopen we een man tegen het lijf die zegt dat hij ze in zijn winkel heeft. Lopen we een heel eind van de markt vandaan en inderdaad hij heeft er 2 in de winkel staan! Helaas was de vraagprijs 192 euro..de onderhandelingen konden dus beginnen!
Na veel gepraat, gebel met NL, dansen, muziek maken, andere spullen kopen en onderhandelen zakte de prijs ineens heel erg. De koop was dus toch rond! Gelukkig wordt je wel gezellig bezig gehouden, dus je gaat met een heel vrolijk gevoel weer weg.

's Avonds zijn we met Johan en Ramata gaan eten bij Relax. Was erg gezellig om nog even bij elkaar te zijn en over onze 'avonturen' te kunnen vertellen.

Terug in het B&B moesten we nog een paar uur wachten totdat de taxi ons naar het vliegveld zou brengen. In eerste instantie wat last van hyperactieve verschijnselen, maar later toch maar even wat proberen te slapen. Natuurlijk veel te kort!
Nog even douchen en toen was het tijd om naar het vliegveld te gaan!
Even passen en meten met de 4 koffers, maar het paste uiteindelijk toch.
En dan begint het echt afscheid nemen van Mali, de geuren, kleuren, het stof, alles...en leuk is het niet!

Maar met het afscheid begon ook weer de terugreis, de vluchten en het lange wachten...
Na wat vertraging door een teveel aan bagage waren we op weg naar Casablanca. Daar aangekomen om 7u 's ochtends, mochten we tot 14u wachten op onze vlucht naar Schiphol. De 1e uren hebben we doorgebracht ieder op een bankje met af en toe in slaap vallen en veel minuten aftellen. Daarna vooral hangen, wat puzzelen en vervelen.
En even na 14u (iets vertraging door een mevrouw die boven aan de trap bij het vliegtuig onwel was geworden) zaten we weer in de lucht op weg naar NL!
Vlucht duurde helaas erg lang. Aangekomen op het vliegveld hebben we ons omgekleed om als echte Afrikaanse vrouwen naar buiten te komen, wat veel bekijks opleverde!
Er vroeg zelfs iemand of we ook gingen dansen/zingen...we hadden natuurlijk ook al de hele tijd een grote N'goni bij ons...maar nee hoor dat was niet het plan!

En dan is het einde toch echt in zicht. Wachten op bagage, door de deuren naar buiten en terug naar huis...

Maar wat hebben we een geweldige 2 weken gehad! Veel nieuwe indrukken, ontmoetingen, belevenissen en vooral heel veel lol!!!! :-)

• 27 November 2011 - 14:44

Fam Oosterhuis:

Welkom thuis!
    Fijn dat jullie veilig terug zijn.

• 27 November 2011 - 16:17

Conny:

Vol verhalen en goede ideeën. Fijn dat jullie gezond weer thuis zijn. Uit de brieven van Cherif maak ik op dat jullie een goede indruk hebben achter gelaten. Nu maar hopen dat de situatie in Mali snel weer verbeterd.