Kemi 6-9 maart 2015 - Reisverslag uit Kemi, Finland van jesine - WaarBenJij.nu Kemi 6-9 maart 2015 - Reisverslag uit Kemi, Finland van jesine - WaarBenJij.nu

Kemi 6-9 maart 2015

Blijf op de hoogte en volg jesine

07 Maart 2015 | Finland, Kemi

Kemi (Finland) 6-9 maart 2015

Vrijdag
De nachttrein overleefd! Heb niet heel erg goed geslapen, maar heb iig iets geslapen!
Om 7.45u aangekomen in Lulea, in het noorden van Zweden. Vanuit hier moet ik een bus nemen naar Haparanda, de grensplaats met Finland. En hier weer een andere bus die me naar Kemi zal brengen. Al met al ben ik nog zo'n 4u onderweg voordat ik mijn plaats van bestemming heb bereikt...best een lange trip met de nachttrein erbij!

Tijdens de busritten valt het op dat het hier best wel hevig gesneeuwd heeft de afgelopen tijd, ik zie hele bergen met sneeuw langs de weg! Ook zie ik een terrein wat lijkt op een vuilstortplaats, maar de vrachtwagens dumpen geen vuil, maar sneeuw! Sneeuwoverschot??

De bus stopte naast het hotel in Kemi, maar daar kwam ik pas achter toen de bus weer weg reed... Daarna wilde ik er bij de volgende bushalte uit, maar de buschauffeur begreep me niet en zei dat ik er bij het busstation uit moest. Best wel jammer dat ik dus weer met die koffer moet gaan zeulen... (Terugkerend thema geloof ik ;-) )

In het hotel blijk ik op de verst denkbare kamer te liggen. En het is gewoon een twee persoons kamer, niet eens een eenpersoons kamer!
Heb in de drie dagen dat ik er was ook geen andere gasten gezien op deze gang... Beetje vreemd, maar aan de andere kant ik heb wel elke keer een flinke wandeling, dus ik kom wel aan mijn 30 minuten bewegen per dag....dus ik zal niet klagen...hahaha

Na een welverdiende douche ben ik naar het LumiLinna SnowCastle gelopen, was niet zo ver van het hotel vandaan. Kwam er later al gauw achter dat niets in Kemi ver lopen is...het is namelijk maar een kleine plaats...waar niks te beleven is!

Het SnowCastle staat aan de oever bij het water van de Botnische Golf, nou ja wat nu dus bevroren is...want het is winter hahahah!
De buitenkant valt me eigenlijk wel tegen, het lijkt helemaal niet op een kasteel! Nu maar hopen dat de binnenkant wel mooi is, want overmorgen slaap ik er zelf een nachtje! Spannend!

Een omweg naar het hotel genomen en wat winkels bekeken. Een was geweldig...de Lidl! Nee die was gewoon net als thuis... ;-)
Nee er was een winkel met rijen bakken vol met noten, gedroogd fruit, kruiden ed. Geweldig! Ook maar een paar nootjes meegenomen jammie!

Voor het avondeten had ik op internet een Indiaas restaurant gevonden. Geen idee wat ik me er in Finland bij voor moet stellen, maar het leek me wel spannend. Had ook niet gekeken op de kaart waar hij zat dus op goed geluk maar gaan lopen. En er dan achter komen dat ik zowat het hele centrum wel hebt rondgelopen en misschien toch genoegen moet nemen met een pizza...maar dan toch loop ik er ineens langs! Dan gaan we het er toch maar op wagen...

Bij binnenkomst valt me gelijk een gezin op die er als enige zit. Ze zijn Nederlands...tuurlijk heb ik dat? Ben maar aan de andere kant van de ruimte gaan zitten had even geen zin in 'landgenoten'.
Het eten zelf was ok, niet alles was even goed. Had het gevoel dat de naan uit de magnetron kwam...net na een 'ping' stond het voor m'n neus, beetje jammer en hij was ook niet helemaal goed gebakken.

Zaterdag:
Vandaag staat de eerste activiteit op het programma: de huskytocht!! :-)
Om 8.45u was het verzamelen in de hal van het hotel. Ik kwam er al snel achter dat het gezin die ik gister in het restaurant was tegen gekomen ook meeging...net als een Nederlandse moeder en dochter, Joke en Anouk. Toeval wil dat ze uit Alphen ad Rijn komen!
Met z'n allen naar het kantoor van de organisatie gelopen. Hier kregen we allemaal een zak, een overall (zo niet charmant!), handschoenen, sokken en schoenen. Daarna was het in een busje en op naar de husky's!

Aangekomen in een bos stonden de slee's plus husky's al klaar en te trappelen van ongeduld! Deze beesten willen echt heel graag rennen! Na wat instructies kreeg ieder paar een slee toegewezen. Omdat ik alleen ben mocht ik met de gids mee. Een potige Finse die al haar hele leven met husky's omgaat (is een familie business, want haar moeder deed het voor haar ook.)

Voor elke slee lopen 6 of 7 honden. De gids is steeds bezig om alle touwen uit de war te halen en de honden op een plek te houden...is nogal een bezigheid aangezien ze steeds weer door elkaar lopen.
Maar dan gaan we ineens! Wat een super gaaf iets! :-)
Ergens lijkt het zielig dat die honden die sleeën moeten trekken, maar je ziet aan ze dat ze heel graag willen rennen! Wanneer we stoppen rollen ze door de sneeuw en kwispelen er vrolijk op los.

Voorop lopen de slimme honden. Deze weten de routes uit hun hoofd. Het schijnt dat ze zelfs na jaren een route niet te hebben gelopen, ze nog precies weten waar ze heen moeten lopen. En aan welke kant de gids bijv. een boom wil passeren, zeer knap!
Ik zou niet weten welke route we hebben afgelegd...voor mij lijkt alles op elkaar met al die bomen! ;-)

Onderweg mag ik ook een keer sturen, maar dat is niet echt aan mij besteed...Je staat achter de slee op twee ski's en je moet in de bochten met je gewicht sturen, is nog vrij lastig... Maar toch leuk om gedaan te hebben! In totaal leggen we zo'n 20 kilometer af, best een eind!

Nadat de honden weer zijn vrijgelaten op hun eigen terrein krijgen wij een warm zoet drankje in de tipi. Gezellig bij een vuurtje...behalve als je net zoal ik in de rook zit hahaha
We waren ook net op tijd terug, want het begin ineens te sneeuwen en dit zou voorlopig ook niet stoppen! (Heeft van 12-18u geduurd.)

Bij terugkomst in Kemi ben ik met Joke en Anouk gaan lopen richting het sneeuwkasteel. Het is inmiddels slecht weer, stevige wind en veel sneeuw! Ben ik blij dat ik m'n thermo-ondergoed en skikleding nog aanheb! Je ziet ook weinig mensen op straat...behalve wat rare Nederlanders hahaha

Samen wat gaan eten bij een pizzeria. Als je naar de kaart kijkt houden ze erg van ananas en blauwe kaas, dat zit op bijna elke pizza! Bijzonder...niet mijn ding...
De keuze was gevallen op een pizza ham/tonijn/ananas en rendier/salami, ik ben heel benieuwd...eerste was goed te doen, tweede zat een rare smaak aan. Was de salami die nogal apart smaakte...die heb ik die middag nog heel lang geproefd! Bah!

Toch alvast maar een kijkje genomen in het sneeuwkasteel. Aangezien ik maandagmorgen heel vroeg vertrek, is het wel lekker om het nu op m'n gemakje te kunnen bekijken. Hopelijk kan ik ook gelijk regelen dat ik ontbijt krijg aangezien ik om 6u vertrek en het ontbijt pas vanaf 7u is...
Eenmaal binnen ziet het er heel mooi uit! In de wanden zijn allemaal afbeeldingen gemaakt uit diverse Finse verhalen en eigentijdse dingen. Heel knap gedaan! Er is oa een icebar, een icekapel, diverse slaapkamers en een glijbaan.

De receptie plus toiletten zitten in het enige verwarmde gebouw van het complex, gelukkig heb je nog een mogelijkheid tot warmte mocht je het 's nachts te koud krijgen.
Het meisje bij de receptie zou mijn vraag mbt het ontbijt aan haar collega doorgeven, maar het kon geregeld worden, gelukkig maar!
Zie ik ineens een dominee plus gezelschap staan, blijk ik net een trouwerij gemist te hebben in de kapel, wat jammer!

's Avonds kennis gemaakt met de sauna van het hotel. Nou dat is nog steeds niet mijn ding! Veel te warm en kan ook gewoon niet rustig stil zitten wachten...

Zondag:
Vandaag werden we om 9.45u opgehaald voor een sneeuwscootertocht! Ze stonden al klaar bij het sneeuwkasteel. Het leuke hierbij is dat ik de sneeuwscooter helemaal voor mezelf heb! De rest moet namelijk om en om rijden. Vind het best wel spannend, want die dingen kunnen aardig hard!

En daar gingen we dan over het ijs, allemaal achter elkaar achter onze gids aan. Het is zo gaaf!!! De gids gaat zo 40-60km per uur, maar als je even inhoud en een gat laat vallen kun je daarna lekker hard! Op een gegeven moment haal ik zelfs 90-100km per uur! Super vet!
Ineens stoppen we ergens, blijkt het de rendierenfarm te zijn. Onze gids vindt het nogal rustig en vreest dat de eigenaar (Sami) de berg op is...oeps dat zou wat zijn, gaan we niet met de rendierslee.
Maar na een telefoontje, blijkt hij nog in z'n bed te liggen...zeker laat geworden vannacht! Hij moest zeker ook nog even flink bijkomen, want er kwam alleen maar wat gegrom uit...katertje??;-) Hahaha

Nadat we wat rendieren te eten (mos en takken) hebben gegeven wordt een van hen opgetuigd. Deze mag de slee trekken. Hadden wij gedacht dat het een soort arrenslee zou zijn (net als de kerstman), blijkt het een lage slee voor een persoon te zijn.
Nou onze Sami ging even een rondje laten zien en dan konden wij bekijken of we het wel of niet gingen doen. Bij de eerste bocht vliegt hij van de slee af en wordt vervolgens meters lang voortgetrokken op z'n buik achter de slee aan...! Onderweg springt/klimt hij er als een soort kabouter weer op, maar wat kan een rendier rennen zeg!! Niet normaal...hier ga ik wel even over nadenken, eerst maar even kijken hoe het bij een aantal anderen gaat...(onze Sami zei later dat hem dit nog nooit was overkomen!)

Vooral de eerste en laatste bocht zijn het moeilijkste om te blijven zitten, bijna iedereen vliegt er dan uit! Maar omdat degene die zijn geweest erg enthousiast zijn, toch maar een poging gewaagd...op hoop van zegen hahaha
En wonder boven wonder blijf ik het hele rondje zitten! Het is echt heel erg grappig, dat beest rent als een gek! Je ziet vrij weinig omdat door z'n hoeven allerlei aarde/sneeuw in je gezicht terecht komt, maar dat mag de pret niet drukken. Dit was boven verwachting leuk!

Na een bakkie thee/koffie en een broodje met rendiervlees weer verder gegaan met de sneeuwscooter. Over de bevroren zee en nog een stuk door het bos. Het blijft gewoon super gaaf! Ik zou zelf best zo'n scooter willen hebben om lekker te kunnen scheuren ahaha

En natuurlijk veel te snel komt er een einde aan deze ochtend, maar wat hebben we het leuk gehad! :-)

Na wat opknappen in het hotel ben ik met Joke, Anouk en een andere Nederlander plus zijn zoon wat gaan eten. Heel luxe met de auto die Dick had gehuurd.
Ik heb een super lekkere salade op (zonder sla ;-) ) met zalm...jammie! De gelegenheid heet het Puistoppaviljoen...bijzondere naam...

Omdat we pas om 18u opgehaald zouden worden, heb ik het zwembad(je) maar van binnen bekeken. Zelfs nog twee minuten in de sauna gezeten, eigenlijk alleen maar omdat het 'hoort'...
Maar hierna heerlijk baantjes gezwommen. Dit heb ik best wel gemist! Er was verder ook helemaal niemand dus had het bad(je) helemaal voor mezelf! :-)

Samen met Anouk en Joke naar het IceHotel gebracht door onze gids van vanmorgen. We krijgen niet gelijk onze kamers toegewezen, dit gebeurd pas na de instructie om 21u vanavond. Eerst maar weer even rondgekeken. Zelfs in een dag tijd zie je dat het kasteel slechter aan het worden is. Het lekt op meer plaatsen en het is ook weer geler geworden. Komt oa omdat de temperatuur te hoog is, ook hier moet het nu ong -20 zijn! Al ben ik best blij dat dit nu niet het geval is...brrr hahaha
Ook nog even met een band van de glijbaan afgegaan. Dat ging hard! Het is dat er een hoge muur stond, anders waren we zo doorgevlogen!

Om 19u krijgen we ons 3-gangen menu geserveerd in de IceBar. Voor mij was een tafel apart gedekt, dat is wel heel ongezellig! Gezellig bij Joke en Anouk gaan zitten.

Vooraf een rendier-soepje. Best jammer dat hij niet heel erg warm is. (Eten wordt op een andere locatie klaargemaakt.)
Hierna het hoofdgerecht: zalm met aardappels in folie, erg lekker en heel warm! Als toetje thee met Blueberrycake en custard, ook weer erg lekker.
Ineens stonden Dick en Dico binnen! Die waren blijkbaar het sneeuwkasteel illegaal binnengekomen...Maar wel leuk dat ze er waren!
Al met al waren we met 40 minuten klaar met eten, dat is nog eens een snelle maaltijd!

De rest van de avond in het hoofdgebouw gezeten, in afwachting van de instructie. De instructie stelde niet heel veel voor. Je krijgt een slaapzak, plus fleece binnenzak en een kussen voor de nacht. Er wordt aangeraden om thermo-ondergoed, sokken en een muts te dragen zodat je het niet koud hebt. Daarnaast moet je je kleding tussen het rendiervel en je slaapzak leggen zodat ze 's morgens niet al te koud zijn.
En toen was het de rest van de avond wat hangen op de bank. We slapen hier vanavond maar met 9 personen, dus het is heel rustig.

Omdat we het noorderlicht nog niet gezien hebben, houden we internet goed in de gaten in de hoop op een goede KP-score. Deze bepaald of je het noorderlicht zou kunnen zien in het gebied waar je verblijft. Op een gegeven moment is hij bijna 3 en gaan we al glibberend met z'n allen naar de oever. Om het te kunnen zien moet je zo min mogelijk licht om je heen hebben. En dan sta je daar in de kou met zijn allen naar de lucht te kijken hopend op wat groens...wat we dus wel een beetje zien al is het vrij donkergroen...het is iets, maar ergens ook weer niets. Het lijkt er bijna op dat je hersens je soort van voor de gek houden! Hahaha

Aan het eind van de avond hebben we maar ons kamertje opgezocht. Mijn wekker gaan weer om 5.30u dus het wordt sowieso een korte nacht!
Eenmaal in m'n eigen kamertje is het kleding plus schoenen uit en in de slaapzak. Na wat gehannes lig ik dan, ik denk dat ik het zo wel vol ga houden een aantal uur. Echt koud heb ik het helemaal niet! De buitentemperatuur is zo'n -5 graden. Kan gelukkig ook mijn sokken uitdoen, wonder boven wonder heb ik nu ineens wel warme voeten... :-)


Wist je dat...?

....de sloten op toiletten ed de andere kant op draaien? Linksom ipv rechtsom
...er veel mannen rondlopen met een lange sik?
...ik dit echt niet aantrekkelijk vind hahahaha
...in de plaats Kemi zelf weinig tot niks te doen is?
...er ook bijna geen mensen rondlopen tussen de 20-40 jaar?






Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jesine

Actief sinds 12 Nov. 2011
Verslag gelezen: 71
Totaal aantal bezoekers 28391

Voorgaande reizen:

09 Maart 2016 - 30 Maart 2016

Ghana

16 Februari 2015 - 19 Maart 2015

Scandinavië 2015

12 November 2011 - 25 November 2011

Mali-reis

Landen bezocht: