Harstad/Hurtigruten 10-11 maart 2015 - Reisverslag uit Harstad, Noorwegen van jesine - WaarBenJij.nu Harstad/Hurtigruten 10-11 maart 2015 - Reisverslag uit Harstad, Noorwegen van jesine - WaarBenJij.nu

Harstad/Hurtigruten 10-11 maart 2015

Blijf op de hoogte en volg jesine

10 Maart 2015 | Noorwegen, Harstad

Harstad/Hurtigruten 10-11 maart 2015

Om 12.35u met de trein vertrokken uit Abisko op weg naar Narvik (Noorwegen). De reis duurde niet zo heel lang, nog geen twee uurtjes.

Vanuit hier moest ik de bus nemen naar Harstad. Nog even op internet opgezocht hoe laat hij ging, deze bus wilde ik niet missen aangezien dit de laatste van vandaag zou zijn! Hij bleek een uur na aankomst van de trein te gaan bij het busstation, dus dat valt mee. Moet alleen naar het busstation lopen.
Op het station van Narvik bleek een toeristinformatie te zijn. Toch voor de zekerheid maar navraag gedaan. Volgens het meisje zou hij inderdaad over een uur vertrekken, om 15.30u, maar vanachter het treinstation. Ik hoefde dus helemaal niet naar het busstation te lopen! Dat scheelde weer!
Vond het wel raar want op verschillende sites gaven ze niet aan dat de bus ook daadwerkelijk stopt bij het treinstation, maar ja zij zal het toch wel weten??

En het werd 15.35...15.40...15.45...en ik kon alleen maar bedenken wat als hij echt niet komt??? Ik moet straks bij mijn hotel zijn en morgenochtend op de boot!

Aan de overkant van de straat stond al een tijdje een auto. De vrouw kwam ineens naar me toe lopen en vroeg of ik ook de bus richting Harstad moest hebben, ja! Haar zoon stond ook te wachten en was al aan het bellen met de busmaatschappij... Zij hadden het idee dat ze de bus al hadden zien rijden, maar dat hij deze halte vergeten was...dat zou wat zijn! Maar wat een geluk dat ik niet de enige was!
Gelukkig bleek de bus alleen te laat en kwam hij even later alsnog aanrijden! Pffff.... toch wel opgelucht! :-)

Wil ik een kaartje kopen...spreekt de buschauffeur me ineens in het Nederlands aan! Bleek gewoon een Nederlander te zijn die hier aan het werk is. Wat een toeval!

Onderweg was er nog een overstap. Hartstikke leuk om in the middle of nowhere een half uur te mogen blauwbekken ;-)

Maar om 18.30u was ik dan toch in mijn hotel in Harstad!
Kom ik in mijn kamer, staat er op de televisie: Hello Warmerdam Mr....Welcome
Ik wist niet dat ik ineens een mannetje geworden was de afgelopen uren! Keek de receptionist daarom ook al zo raar naar me en wilde hij per se mijn paspoort zien?? Hahaha

Rondje door het centrum gelopen, maar al gauw gezocht naar een restaurantje, het was weer eens begonnen met sneeuwen... :-)
Uitgekomen bij het restaurant beneden in het hotel. Het leek wel alsof ik in een mannenhotel terecht was gekomen...geen vrouw te zien! Wel alleen maar mannen van (op zijn minst) middelbare leeftijd...dussss

Nou ik heb lekker mijn kamer opgezocht, er moet ook gewerkt worden aan een reisblog! :-)

Om even na 6.30u ging mijn wekker alweer...veel te vroeg! Ik kijk naar buiten en het sneeuwt!! Alles is weer witter geworden. Even later zie ik ook een boot aankomen, de Hurtigruten waar ik straks een dag met mee ga!

Het ontbijt was zeer uitgebreid, ik denk ook dat het de laatste keer is dat ik zo'n uitgebreid ontbijt zal hebben tijdens deze reis. Mijn komende overnachtingen zullen wat meer budget zijn.

Even voor achten richting de boot gelopen. Ingechecked en mijn bagage in een ruimte achtergelaten. Heb geen hut genomen omdat ik maar tot 2.30u aan boord ben.

Tijdens de afvaart om 8.30u sneeuwde het nog steeds, maar een half uur later schijnt ineens volop de zon! Deze verandering van weer zal ik vandaag nog vaker meemaken...voor sommige mensen maakt het niet uit wat voor weer het is. Tijdens het sneeuwen zaten er een aantal mensen in de jacuzzi op het bovendek. Wel met een muts op, maar de wind was koud! Brrr mij niet gezien!

Heb een plek uitgezocht waar ik het wel een dag zou kunnen volhouden. Het werd een sofa bij de toerist informatie. Was ook de enige sofa die ik heb gezien aan boord. Toen ik wat wilde vragen bij de desk, bleek een van de guides een Nederlander te zijn. Je komt ze ook overal tegen onderweg! ;-)

Maar het was leuk om af en toe met iemand te kunnen praten, 18 uur op een boot bleek vrij lang te zijn...vooral na de afgelopen dagen waarbij ik elke dag onderweg was. Achteraf misschien niet helemaal handig gepland, maar goed dat is achteraf praten.

Bij een bepaald punt zou de boot onder een brug doorgaan. Tegelijkertijd zouden er bussen overheen rijden van de mensen die een uitstapje aan het maken waren. Tijdens dit moment klonk de scheepsjournaal en de bussen stonden stil op de brug en toeterden. En wij moesten op het voordek staan zwaaien met een witte handdoek. Het klinkt heel stom, maar het was echt heel grappig! De jongens van de toeristinfo noemen dit het hoogtepunt van de reis...lijkt mij eerder de geweldige omgeving waar je doorheen vaart, maar goed ieder zijn ding! ;-)

's Middags was er een stop van een uur in Stokmarkness. Hier had je de mogelijkheid om van het schip af te gaan en het Hurtigruten museum te bekijken. Hier zie je de geschiedenis van de schepen, maar er is ook een voormalig schip de Finmarken te bewonderen. Op dat schip waan je je in een soort tijdcapsule. De tijd lijkt in de jaren 50 te hebben stil gestaan....bijzonder.

Aan het begin van de avond hadden we een lange stop in Svolvaer. Bij de kade was er een tentoonstelling, Magic Ice. Ik was wel benieuwd wat er te zien was, dus er naartoe!
Daar aangekomen bleek het bijna 20 euro te kosten om naar binnen te gaan....vond het wel erg prijzig. Maar de man achter de kassa bood aan om me voor de kinderprijs naar binnen te laten gaan, nou ja dan gaan we toch maar naar binnen! ;-)
Binnen waren allerlei ijssculpturen te zien. Ik dacht dat het een tijdelijk iets was, maar het is een vaste tentoonstelling en icebar.
Maar eerlijk gezegd was ik niet meer zo onder de indruk. Heb net een paar dagen geleden in een mooi ijshotel geslapen en dat vond ik persoonlijk mooier.
Ben maar wat boodschappen gaan doen, moet vanavond toch ook eten...

De rest van de avond rondgelopen op de boot en op mijn rode sofa gezeten. Het is duidelijk geen seizoen en geen cruiseschip, er is geen entertainment.
Wel zie ik ineens twee mannen voorbij komen die ik ook al eerder in de trein naar Abisko had gezien. Wel grappig om ze een dagen later weer tegen te komen, kleine wereld! :-)

Vanaf een uur of tien is het zelfs soort van uitgestorven, bijna iedereen is naar zijn/haar hut gegaan. Probeer zelf ook maar wat te slapen, maar dat is nog best lastig. Het weer is ook wat omgeslagen, dus je voelt de boot best wel op en neergaan. Gelukkig ben ik niet snel zeeziek! Nu maar hopen dat het snel 2.30u is...dan mag ik mijn hostel gaan zoeken in Bodø!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jesine

Actief sinds 12 Nov. 2011
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 28358

Voorgaande reizen:

09 Maart 2016 - 30 Maart 2016

Ghana

16 Februari 2015 - 19 Maart 2015

Scandinavië 2015

12 November 2011 - 25 November 2011

Mali-reis

Landen bezocht: