Nederland - Ghana/Accra - Reisverslag uit Accra, Ghana van jesine - WaarBenJij.nu Nederland - Ghana/Accra - Reisverslag uit Accra, Ghana van jesine - WaarBenJij.nu

Nederland - Ghana/Accra

Door: Jesine

Blijf op de hoogte en volg jesine

09 Maart 2016 | Ghana, Accra

Woensdag 9 maart 2016

Vandaag is het dan zover, Hanneke en ik vertrekken naar Ghana! Als het goed is zit alles in mijn koffers...
Mijn ouders gingen mee naar Schiphol om ons uit te zwaaien. De ene koffer was precies 23 kg en de anders bijna de helft...(je mag 2X23 kg meenemen) maar die kan leeg terug wanneer ik niet te veel souvenirs ga kopen ;-)
De koffers mochten we zelf inchecken, voor mij de eerste keer. En na een kop koffie/thee zijn we via de e-gate langs de douane gegaan. Zo kom je nog maar weinig personeel tegen tijdens je vertrek...

Met iets vertraging vertrokken we rond 14:45u richting Accra.
Onderweg hebben we ons prima vermaakt met films kijken. We hebben zelfs Finse woorden geleerd! Je moet wat tijdens zo'n vlucht...

Bij aankomst in Ghana was de rij voor de douane best lang, maar eenmaal aan de beurt geen problemen gelukkig. Wel moesten we erg lang wachten op mijn bagage. De koffer van Hanneke en mijn kleine koffer kwamen heel snel, maar mijn grote koffer liet bijna een uur op zich wachten...gelukkig werden we ondertussen vermaakt door een dronken schreeuwende man in de bagagehal...sommige mensen moeten ze geen alcohol geven aan boord.

Buiten stond Bas ons al op te wachten om ons naar 'pension de Vaal' te brengen. We blijven de eerste twee nachten bij vrienden die voor twee jaar in Ghana wonen. Dit was voor mij ook de reden om naar Ghana te gaan. Het stond vooraf niet op mijn bucketlist van bestemmingen.

Dag 1: Accra
Na het ontbijt hebben Hanneke en ik een rondje gelopen door de buurt. Is niet heel veel bijzonders te zien, er wordt om de hoek een hele grote Saudische ambassade gebouwd... Hierna even uitgerust, het is toch best wel warm hier!
Daarna naar de stad gereden en door Oxford Street gelopen, wat een hele andere beleving is als die in Londen. Ook nog naar de wijk Osu geweest om bij Trashy Bags te kijken. Deze organisatie maakt tassen en andere producten van lokale stoffen en waterzakjes. Deze vindt je overal door het hele land, goed dat er iets mee gedaan wordt, al is het op kleine schaal.
Begin van de middag hebben we Jacob (van Willemijn & Bas) van school gehaald en daar even wat gegeten en gedronken. Onderweg hebben we geld gepind, wat gelukkig lukte...je weet het maar nooit! Je schijnt niet bij elke bank te kunnen pinnen met je Nederlandse pas en de pinautomaat moet ook genoeg geld in voorraad hebben...This Is Africa

's Middags zijn we met Willemijn en de kinderen de stad in geweest naar Independence Square en de Independence Arch. Het plein stond vol met plastic stoelen....te wachten op de avond voor een grote bijenkomst. Nu was het vooral bloedheet zonder enige vorm van schaduw. Je zal maar op een van die plastic stoelen moeten gaan zitten...dan zit je letterlijk op de blaren...Jacob had ook duidelijk last van de warmte, hij kwam moeilijk vooruit. Wel wist iedereen op het plein hoe hij heette, zijn broertje. Olivier probeerde hem vooruit te helpen door zijn naam heel hard te roepen. Andere mensen konden hem zo ook aansporen. Uiteindelijk zijn we dan toch bij de auto aangekomen, op naar huis om daar uit te puffen van de warmte!

Dag 2
's Ochtends zijn we met Willemijn en Olivier naar Makola Market geweest. Veel winkeltjes, veel mensen, maar vooral veel warmte... Wel hebben we bij een kraampje wat stofjes kunnen kopen, hier willen we een paar nieuwe outfits van laten maken.

Jacob 's middags weer van school gehaald en ondertussen zijn Hanneke en ik langs een naaister gegaan. Uitzoeken van de modellen was nog best lastig, er zijn zoveel mogelijkheden. Uiteindelijk toch allebei wat uitgekozen en nu maar zien wat ze er over twee weken van gemaakt hebben! En duimen dat het inderdaad klaar is ....en past!!

Nog wat boodschappen gedaan bij een supermarkt. Tijdens het rondlopen valt opdat sommige schappen, vooral de diepvries, leeg zijn. Soms zijn producten weken of maanden niet te leveren. Ook viel een keer het licht uit, maar dat probleem was snel weer verholpen door de generator. Hanneke en ik hebben alvast water, cola en wat eten ingeslagen om de eerste dagen vooruit te kunnen tijdens onze rondreis.

S Avonds geprobeerd te Skypen met thuis, maar dit lukte maar een paar minuten. Hierna viel de stroom uit (gebeurd hier regelmatig) en was ook onze telefoonprovider uit de lucht...je moet wel weten dat je in Afrika zit! (This Is Africa/TIA)