Elmina - Reisverslag uit Elmina, Ghana van jesine - WaarBenJij.nu Elmina - Reisverslag uit Elmina, Ghana van jesine - WaarBenJij.nu

Elmina

Blijf op de hoogte en volg jesine

25 Maart 2016 | Ghana, Elmina

Dag 15: Lake Bosumtwe – Elmina

Vanmorgen mochten we een soort van uitslapen want we zouden pas uiterlijk 9u hoeven te vertrekken. Is voor ons vrij laat deze vakantie. Na een ontbijt met pannenkoeken en fruitsalade gingen we op weg naar Bekwai. Hier zouden we Verena oppikken die we eerder in Mole Park hebben ontmoet. Onderweg heeft ze pech gekregen met de auto dus het was zeer de vraag of ze op tijd er zou zijn. Maar na 40 minuten wachten incl wat squats, jumping jacks en andere sportieve oefeningen (je moet wat om de tijd te verdrijven) kwam ze dan toch met een taxi aanrijden.

Tussendoor nog een korte stop gemaakt bij een gedenkplaats voor de slavenhandel. Dit was de laatste ‘stop’ waar de slaven werden gewassen voordat ze terecht kwamen in de forten bij de kust op weg naar bijv. Amerika.
Viel hier bijna met mijn gezicht in de modder, altijd prettig hahaha ;-)

In Cape Coast hebben we Verena afgezet, we komen haar over een paar dagen weer tegen op het vliegveld. Ze zit op dezelfde vlucht naar Nederland.

Voordat we naar Elmina Castle gingen hebben we eerst nog een lunch gebruikt. We werden door James al voorbereid op de mensen die voor het fort mensen geld afhandig willen maken dmv armbanden ed met je naam te maken…en inderdaad kwamen er een paar op ons aflopen. Heb maar de moeilijkste Hongaarse naam gezegd waar ik op kon komen…….suc6 met je armbandje! ;-)

In Elmina Castle kregen we een rondleiding van een gids. Ik kreeg het gevoel dat het zijn laatste tour van de dag was, want alles werd zo automatisch afgedraaid. Hij kwam ook niet echt geïnteresseerd over…op een bepaald punt schreeuwde hij naar ons dat we verder moesten lopen…vriendelijk type…NOT!
Als je nagaat wat er allemaal gebeurd is in dit fort (met dank aan Hanneke haar boek voor wat meer details), daar wordt je niet vrolijk van…Hoe slaven behandeld werden was meer dan gruwelijk. Opgesloten worden in kerkers zonder ramen, zonder eten/drinken wachtend op de dood. De deur of ‘no-return’ waardoor de slaven op schepen richting Brazilië ed werden gezet, zonder ooit meer terug te komen in Afrika. Je kunt het je bijna niet voorstellen…

Maar het lijkt alsof wij ons er meer van bewust zijn en soort schaamte hebben voor de geschiedenis mbt de slavenhandel dan de Ghanezen zelf. Volgens James zijn ze niet geïnteresseerd in de geschiedenis, dat is iets wat geweest is. Ze snappen ook niet dat mensen met Afrikaanse roots terugkomen om te zien waar hun voorouders vandaan komen. Dat is klaar vinden ze en je moet naar de toekomst kijken. Op zich een nobel streven, maar je kunt altijd leren van het verleden en je moet dit niet verzwijgen. Maar dat is mijn mening…

Deze kaatste nacht van onze rondreis verblijven we in een Beachresort aan de kust, even buiten Elmina. Ook dit resort ligt aan het einde van een slecht begaanbare weg. Hier heb ik me de hele reis al over verwonderd. Veel van de guesthouses of toeristische spots zijn aan het einde van een dirt-road…ik zou zeggen leg een betere weg aan, maar dat is blijkbaar geen prioriteit in Ghana.

Het resort ligt inderdaad prachtig aan zee. Ik ben de zee nog niet in geweest dus Dat moest ik even uitproberen! Jammer genoeg liggen er vlak voor de kust allemaal rotsen dus echt verder dan pootje baden kom je niet. Daarnaast is de golfslag ook vrij heftig waardoor je ook niet echt rustig een stukje kunt zwemmen. Maar het staan in de golven was al lekker en met de ondergaande zon erbij helemaal prachtig! 
Terug in ons huisje was er geen stroom, dan maar een douche in het donker…het blijft Afrika.
Tijdens het eten hebben we ook even met de Nederlandse eigenaren gepraat. Ze hebben wel iets moois neergezet hier. En dat zonder ooit in Ghana geweest te zijn voordat ze hier kwamen om het te bekijken…best een risico, maar het heeft goed uitgepakt!
Maar vroeg op bed gaan liggen, de stroom is er nog steeds af. Wat wel jammer is, is dat de fan het ook niet doet. Dat wordt een warme nacht…Later ging hij ineens uit zichzelf heel langzaam draaien. Even hadden we de hoop dat de stroom weer terugkwam, maar dit was niet het geval…