Ostersund 5 maart 2015 - Reisverslag uit Östersund, Zweden van jesine - WaarBenJij.nu Ostersund 5 maart 2015 - Reisverslag uit Östersund, Zweden van jesine - WaarBenJij.nu

Ostersund 5 maart 2015

Blijf op de hoogte en volg jesine

05 Maart 2015 | Zweden, Östersund

Ostersund 5 maart 2015

Vanuit Sveg ben ik met de bus vertrokken naar Ostersund, een vrij grote plaats midden in Zweden. Omdat ik er al om half drie was en mijn trein pas om half acht gaat, heb ik mijn koffer in een bagatelliseren gedeponeerd.... Weg met dat loeizware ding!

Beste wel een overgang. Van 1,5 week met anderen samen dingen ondernemen, en bij een gezin in huis wonen, naar ineens weer in je eentje te reizen en dingen doen. Duurde gelukkig maareven voordat ik weer in m'n solo-reismodus was. ;-)

Als eerste maar een restaurant opgezocht om te lunchen. Gelukkig was ik net op tijd om de daglunch nog mee te pikken. Het was niet super geweldig, maar goed, als je trek hebt eet je wel!
Daarna maar wat gaan lopen. Is wel weer apart om gewone winkels (Intersport, H&M ed) te zien, maar het boeit me ook weer vrij weinig.

Ineens stond ik op een plein waar er een soort wintermarkt was. Veel zelfgemaakte spullen, eten ed, leuk!
Dit liep over in een soort WinterWonderLand. Allerlei winterse activiteiten voor kinderen. Ook waren er verschillende schaatstochten uitgezet op het meer. Helaas zag ik geen schaatsenverhuur oid, anders had ik misschien wel wat geschaatst!

Trouwens, in dit meer schijnt een soort Nessie te wonen, net als in Loch Ness. Ze noemen hem Storsjoodjuret. Al sinds 1635 is hij meerdere keren gezien...maar niet door mij helaas. Was ook lastig geweest aangezien het meer dichtgevroren is... ;-)

Hierna ben ik naar Jamtli gegaan. Dit is oa een openlucht museum waar ze in de zomer allerlei activiteiten hebben en personeel in klederdracht rondloopt. Helaas is het nu een beetje triest iets zo in de winter. Maar je kunt de historische huizen in de tuinen wel bekijken.

Binnen waren verschillende exposities over rendieren (en de Sami), leven vanaf de prehistorie en over Vikingen. Vooral dit laatste leek me erg interessant, maar helaas was alles in het Zweeds. En deed mijn audioguide het niet...erg jammer want nu keek ik naar van alles, maar begreep er niets van. Het belangrijkste heb ik wel meegekregen. Dat zijn de 1000-jarige wandtapijten uit de tijd van de Vikingen. Snap niet hoe het bewaard is gebleven, want ook de film was in het Zweeds...

Wat ik ook grappig vond was een kunsttentoonstelling, waarbij er naast elk schilderij een knopje zat om muziek te luisteren. Sommige muziek had ik niet per se bij het schilderij uitgekozen, maar het was wel bijzonder. Net als dat je letterlijk door een aantal schilderijen kon lopen...apart!

Op de terugweg langs de supermarkt geweest voor wat eten, ik kom morgen pas om 13u aan bij mijn volgende bestemming. En in de nachttrein zal niet heel veel te halen zijn...

Tijdens het wachten op het station zag ik ineens iemand tegen een ticketmachine aanpraten. Bleek hij een ticket te hebben gekocht, maar die kwam er alleen niet uit...best lullig. Toevallig nam hij dezelfde trein, dus mezelf maar aangeboden als 'getuige' voor het geval hij problemen zou krijgen bij de conducteur. (Is niet gebeurd, mensen zijn hier zeer relaxed!)
Raakten aan de praat en hij bleek te liften en couchsurfen door Scandinavië. Dit laatste had ik ook willen doen, maar had niet genoeg tijd om alles goed uit te zoeken. Het liften lijkt me ook wel leuk, maar ook wel spannend. En ik denk niet dat er thuis dan hele blije mensen zijn...hahahaha

In Sundsvall een uur gewacht op de nachttrein die me naar het noorden van Zweden zal gaan brengen. Eenmaal in de trein bleek iedereen in mijn couchette al te slapen...aangezien ik onderop lig kon ik ook niet lekker zitten, want de ruimte is nogal krap. Ben dus zelf ook maar gaan liggen, hopelijk val ik in slaap en wordt ik morgenochtend pas wakker! Wishfull thinking..... ;-)

  • 15 Maart 2015 - 23:52

    Peter De Geus:

    Leuke dingen die je meemaakt! Vooral genieten!! Beste groeten van ons!

  • 16 Maart 2015 - 08:00

    Stefanie:

    Oei spannende reis!
    Ben benieuwd naar het vervolg...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jesine

Actief sinds 12 Nov. 2011
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 28391

Voorgaande reizen:

09 Maart 2016 - 30 Maart 2016

Ghana

16 Februari 2015 - 19 Maart 2015

Scandinavië 2015

12 November 2011 - 25 November 2011

Mali-reis

Landen bezocht: