Kyabobo National Park / Nkwanta - Reisverslag uit Yendi, Ghana van jesine - WaarBenJij.nu Kyabobo National Park / Nkwanta - Reisverslag uit Yendi, Ghana van jesine - WaarBenJij.nu

Kyabobo National Park / Nkwanta

Blijf op de hoogte en volg jesine

17 Maart 2016 | Ghana, Yendi

Dag 7 Wli-Nkwanta/Kyabobo National Park

Vanmorgen weer bijtijds opgestaan (na de beste nacht tot nu toe!). Gisteravond hebben we gevraagd of we om 7u kunnen ontbijten. En inderdaad was het ontbijt zo goed als klaar toen we gingen zitten.
Dit hotel in Wli (Water Heights) is ons zeer goed bevallen, vriendelijke mensen en een hele fijne relaxte sfeer.

Na het ontbijt zijn we in een keer naar Nkwanta gereden. Hier verblijven we in Kyabobo National Park. In ons ‘huis’ zijn meerdere kamers, een huiskamer met tv en een keuken met koelkast! Kunnen we eindelijk koud water drinken! 

Voor de lunch zijn we naar Nkwanta gereden voor een lokale lunch: rijst met bonenmengsel, spaghetti, pootje kip, een tomatensaus en de black pepper saus. Wat de spaghetti erbij deed is me nog steeds een raadsel…Het valt me elke keer op dat de borden zo ontzettend vol geschept worden, zo zonde om maar de helft ervan te eten.

Omdat het inmiddels te warm was geworden voor een rondje Nkwanta zijn we teruggegaan naar ons ‘huis’ in het park. Inmiddels waren de andere kamers ook bezet.
De rest van de middag op bed gehangen, het is hier echt heel warm! Ook James had er last van, dus het lag niet alleen aan ons! Zelf nog een wasje gedaan, maar dat vreet energie…pufpufpuf.

Later bleek dat we in de verkeerde kamer waren gezet, we hadden betaald voor een grotere kamer incl badkamer. Een andere vrouw hield deze kamer al een paar dagen bezet en was er steeds niet om haar eruit te zetten…maar nu dus wel. Dus al onze spullen werden naar de andere kamer gebracht. Hadden we ineens een bed voor 4 personen…belachelijk groot in ieder geval! En daarnaast dus ook een eigen badkamer en een airco! Wat een mooie upgrade haha!

Nog wat tv gekeken met James, daar hebben we tot nu toe nog niet heel veel ervaring mee, Ghanese tv. Veel zenders zenden alleen maar kerkdiensten uit, en die zijn heeeel anders dan in Nederland…heel anders! Veel geschreeuw van iemand die blijkbaar een dominee oid is, mensen die opstaan en mee schreeuwen etc. Ineens schreeuwt de dominee: ‘SOMEONE IN YOUR FAMILY HAS TO DIE!!!’ En alle mensen staan op en roepen ‘Hallelujah!........BIZAR! Hele vreemde boodschap in ieder geval…niet echt positief…

Aan het einde van de middag alsnog een rondje Nkwanta gedaan. Het leek alsof het ging regenen, de lucht was helemaal donker geworden…en inderdaad…tijdens ons rondje begon het ineens te storten van de regen! De mensen hier hebben er met smart op zitten wachten, de afgelopen maanden heeft het hier niet tot nauwelijks geregend. Er was ons vertelt dat ze de cassaves niet uit de grond konden trekken omdat de aarde te droog is…hopelijk lukt dat morgen wel ;-)

We hebben gegeten bij het ‘Beste’ restaurant van Nkwanta. Nou dat was het dus niet. We hebben maar weer een soort daghap bestelt, Jolof-rijst met kip. Ben inmiddels wel even klaar met rijst en kip…
Binnen een half uur waren we klaar met eten, jammer genoeg hadden ze ook geen toetje of fruit oid, beetje teleurstellend. James zou ons pas over een uur ophalen, dus hebben we onszelf maar vermaakt met de tv die vrij hard aanstond in het restaurant. Een telenovelle uit India…geweldig maar niet heus, maar je moet wat om de tijd te vullen. Na een tijdje zijn we maar naar buiten gegaan om aan de straat op James te wachten. De regen was inmiddels opgehouden, maar het was nog wel aan het onweren. Dat vind ik altijd mooi, maar hier zie je de bliksem nog beter! Omdat James even op zich liet wachten hebben we maar even met thuis gebeld. Dat kost hier 3x niks! 7 minuten bellen kost nog geen euro! Wel handig zo’n Ghanese sim! 
Na 40 minuten op de stoep wachten kwam James dan toch nog…gelukkig had hij al water voor ons meegenomen. Morgenochtend gaan we wandelen, dus dan hebben we wel extra water nodig!

Dag 8
Vanmorgen hadden we om 6u afgesproken om weg te gaan voor het ontbijt. Dat is de laatste dagen helemaal niet vroeg meer, ook nu weer voor de wekker wakker.
Omdat het restaurant van gisteravond het enige ‘westerse’ is wat ze in Nkwanta hebben, werden we geacht ook hier te ontbijten. ‘Jammer genoeg’ waren ze om 6u nog niet open dus hebben we bij een kraampje langs de weg gegeten. Dat vinden wij niet erg, we zijn toch op zoek naar de Ghana-experience! 
Het is ook leuk om alle bedrijvigheid om je hene te zien. Kinderen lopen voorbij op weg naar school, kopen nog even een Milo (chocomelk) in een plastic zakje voor onderweg. Verderop wordt een TroTro (soort OV-busjes die rijden tussen verschillende steden) ingeladen met mensen en spullen. Alles kan altijd mee…geiten op het dak…niks lijkt te gek.
Om 7u waren we weer terug bij de receptie in het park. Het wachten was nu op Saviour, de gids van het park die ons vanmorgen meeneemt met de wandeling. De wandeling zou ons brengen naar de Breast Mountains. (De naam zegt eigenlijk al hoe de heuvels er een beetje uitzien. ;-) )
Wij zijn naar de linker Breast gegaan, op zoek naar de ‘Nipple’ (een overhangende rots op de top).
Na ong. 1,5 uur stonden we dan toch op de top! Het is eigenlijk een makkelijke wandeling wanneer je hem thuis zou doen, maar zelfs zo ’s ochtends vroeg kost alles hier veel energie. De warmte blijft een dingetje…
Iets na 11u waren we weer beneden bij James en de auto. Mn voeten waren lekker zwart. Helaas niet van de zon, maar van het zand…nog steeds geen verkleuring te zien… 
Na een heerlijke douche zijn we weer in onze favoriete ‘Gateway’ gaan lunchen. Vandaag maar eens de patat en vis uitgeprobeerd. Er was gezegd dat het zalm was, maar dan was het wel een vreemde Ghanese zalm…kon er geen zalm in ontdekken! Hadden er ook lang op moeten wachten, maar ondanks de graten was het een aardig visje. En een keer geen rijst! 
Tijdens het wachten op het eten hadden we ons verdiept in House 34, een Nigeriaanse film/serie. Denk dat het acteerwerk in Nederland iets beter is…(Op YouTube kun je het terugvinden...)

Rest van de dag niet veel meer gedaan, vooral ‘uitgerust’ en een rondje Nkwanta gedaan in de auto.

• 04 April 2016 - 13:37

Ria :

Leuk verslag, gezellig om te lezen,